خدمات فنی مهارت 09191913013 - 86083866

انجام کلیه کارهای تاسیساتی و کلیه خدمات لوله کشی اعم از نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تعمیر تاسیسات ساختمان

لوله بازکنی با فنر برقی

لوله بازکنی با فنر برقی

روش های شیمیایی و مکانیکی باز کردن گرفتگی لوله

گرفتگی لوله می تواند به دلایل گوناگونی باشد از جمله گیر کردن جسمی در چاه فاضلاب یا ریختن آشغال و خرده مواد غذایی در سینک ظرفشویی یا موارد دیگر به وجود آید. با توجه به مقدار گرفتگی لوله روش های متفاوتی مانند :

  • استفاده از اسید لوله باز کنی
  • مایع لوله بازکنی
  • دستگاه لوله بازکنی
  • لوله بازکنی با فنر برقی

مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا برای گرفتگی ناشی از تجمع چربی و مواد خوراکی از روش شیمیایی و ریختن اسید استفاده می شود، ولی اگر گرفتگی به علت رسوبات فاضلاب و یا ریختن موادی مانند سیمان و … در حین بناکاری و بازسازی در لوله ها به وجود آمده باشد، راهی به جز استفاده از دستگاه های لوله باز کنی نمی ماند. بنابراین هنگامی که لوله ای می گیرد، دو گزینه برای خلاصی از آن دارید:

  • می توانید از لوله باز کن های شیمیایی استفاده نمایید
  • از ابزارهای مکانیکی مانند فنر برای باز کردن راه فاضلاب استفاده کنید.

امروزه مردم به جای روش های شیمیایی، ترجیح می دهند که روش های فیزیکی و مکانیکی را انتخا نمایند، چرا که روش های شیمیایی ممکن است برای افراد و محیط زیست مضر باشد. علاوه بر این روش های مکانیکی موثرتر از هر روش شیمیایی است. ابزارهای متعددی برای باز کردن راه لوله وجود دارد که یکی از آنها فنر نامیده می شود. این معمولا گزینه نهایی انتخاب توسط افرادی است که دیگر راه ها برایشان جواب نداده است.

لوله بازکنی با فنر برقی

فنر لوله بازکنی چیست؟

بروز اختلال در سیستم لوله‌کشی یکی از مشکلات رایج است که برطرف کردن آن گاهی اوقات دردسرهای زیادی دارد. در این مواقع استفاده از دستگاه لوله باز کنی با فنر می‌تواند از هر روش دیگر مؤثرتر واقع گردد. فنری بلند با انعطاف بالا از جنس فولاد در حدود 100 سانتی‌متر می باشد. این فنر یک ابزار سیمی مارپیچ است که در یک طرف آن دسته و طرف دیگر سیم قرار می گیرد. انتهای این فنر مارپیچ باید وارد چاه شود و با حرکت دادن آن به صورت مارپیچ گرفتگی لوله ها برطرف گردد.

در واقع، فنر لوله بازکنی دستگاهی می باشد که باز کردن گرفتگی لوله‌ها با آن به سادگی و در مدت زمان کوتاهی انجام می پذیرد. در یک سر آن فنر و متعلقاتی برای حرکت درون لوله وجود دارد و به وسیله قلابی که دارد، گرفتگی لوله‌ها را برطرف می‌کند و موارد اضافی را که در مسیر لوله قرار گرفته است با خود به بیرون از لوله می‌کشد. روند استفاده از فنر بستگی به نوع فنر دارد. در بیشتر مواقع از فنر لوله بازکنی به منظور باز کردن توالت‌های ایرانی، ظرفشویی و لوله ساختمانی استفاده می گردد، معمولاً در مورد توات فرنگی بهتر است از دستگاه تراکم هوا و یا فنرهای مخصوص توالت فرنگی استفاده بشود تا جداره آن آسیب نبیند.

انواع فنر لوله بازکنی

دو نوع فنر دستی و الکتریکی در بازار وجود دارد.

فنر دستی و نحوه کار با آن

فنر دستی یک ساختار باریک و طویل دارد که می تواند در گرفتگی لوله های معمولی مورد استفاده قرار بگیرد. نوک فنر تقریبا 100 سانتی متر و از جنس فولاد مقاوم می باشد. قسمت ابتدای پیچ های مخروطی در فنر باعث حرکت دادن مواد اضافی شده و برای استفاده از آن تنها کافی است که سر فنر را وارد چاه نموده و آن را با کمک دسته بچرخانید تا رو به جلو حرکت کرده و چاه را باز نماید. این حرکت را آنقدر ادامه بدهید تا فنر به جایی برسد که نتواند حرکت کند. در این صورت دو حالت پیش می آید : یا فنر به ساختار لوله چسبیده و نمی تواند جلو برود، یا اینکه به آلودگی هایی که موجب گرفتگی لوله شده است و آن را مسدود نموده رسیده باشد. اگر لوله شما به شکل U باشد، وقتی فنر به آن می رسد احساس فشار می کند و از حرکت می ایستد. دستگیره را خم نمایید تا شکل تخلیه را تنظیم نمایید. اگر مقاومت فنر از جلو رفتن به دلیل انسداد باشد، شروع به چرخاندن فنر نموده تا آن را به جلو رانده و چاه را باز نماید.

اگر گرفتگی ناشی از وجود جسم سنگین جامد گیر کرده در چاه باشد، جسم را با فنر جابجا نموده و بیرون بکشید. در حالت فنر دستی باید اندکی با ساختار تخلیه لوله آشنایی داشته باشید، در مناطقی که منحنی در لوله وجود دارد، فشار را بیشتر نموده تا فنر رد شود، معمولا مقاومت فنر در جلو رفتن ناشی از گرفتگی و آلودگی هایی می باشد که موجب گرفتگی شده اند. وقتی چاه باز شد، شیر آب را باز نمایید و اجازه بدهید چند ثانیه آب با فشار زیاد وارد لوله ها بشود تا تمام باقی مانده ها را با خود بشوید.

معمولاً فنر لوله بازکنی دستی را افرادی که تخصصی ندارند هم نیز می‌توانند استفاده نمایند. زمانی که گرفتگی شدید نباشد و عمق گرفتگی نیز چندان زیاد نباشد، می‌توان از این روش برای باز کردن لوله‌ها استفاده کرد. در برخی مواقع که ابزار و تجهیزات کامل و فنر لوله بازکنی برقی در دسترس نیست، بسیاری از افراد با وصل نمودن فنر لوله بازکنی دستی به یک دریل، لوله باز کن دریلی درست می نمایند و با فشار و چرخش حاصل از دریل اقدام به باز کردن لوله‌ها می کنند. باید توجه داشته باشید که استفاده از فنر لوله بازکنی با دریل در بسیاری مواقع چندان توصیه نمی‌شود و چون سرعت دریل بسیار زیاد می باشد، ممکن است به لوله‌ها آسیب وارد نماید. به همین علت بهتر است اگر با استفاده از فنر زنی لوله باز کنی با روش‌های دیگر قادر به باز کردن لوله‌ها نبودید، حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید و تا حد امکان بدون اینکه مهارت داشته باشید از فنر لوله بازکنی با دریل استفاده نکنید.

جهت باز کردن لوله با فنر و یا مشاوره با متخصصین این امر با شماره  09191913013 تماس بگیرید.

دستگاه فنر زنی برقی

دستگاه فنرزنی همانطور که از اسمش مشخص می باشد توسط نیروی برق هدایت می شوند. این دستگاه به شکل یک مته پرقدرت می باشد که معمولا هنگامی استفاده می شود که گرفتگی بیش از حد و مقاوم باشد و با فنر دستی و نیروی دست برطرف نشود. دستگاه فنرزنی دستگاهی شامل یک فنر منعطف و بلند می باشد که به یک سر آن سر فنر و متعلقات وصل شده و از سمت دیگر موتور وجود دارد که با کمک نیروی محرک برق، فنر را داخل لوله چرخانده و درون لوله حرکت می دهد. استفاده از فنر لوله بازکنی برقی برای لوله‌ها بسیار ایمن‌تر و بهتر می باشد اما کار با آن نیاز به کمی مهارت و تجربه دارد و از طرفی، می‌توان از آن با روش‌های دیگری همچون لوله باز کن دریلی نیز استفاده کرد. این دستگاه برای عمق‌های بالای 10 متر مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن نیاز به دانش و مهارت تخصصی دارد. نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی و چرخش فنر به وسیله موتور متصل به برق آن ایجاد می گردد و معمولاً سر فنر با توجه به نوع و میزان گرفتگی تغییر می کند و متناسب با آن می‌توان از سر فنرهای متفاوتی استفاده نمود.

لوله بازکنی با دستگاه

انواع سر فنرها عبارت‌اند از :

  • سر فنر الماسی
  • سر فنر اسیدی
  • سر فنر نیزه‌ای
  • سر فنر برس‌دار
  • سر فنر کوزه‌ای
  • سر فنر چاقویی
  • سر فنر ابزارگیر
  • سر فنر میله فنری

مزیت‌های استفاده از دستگاه فنر زنی لوله باز کنی

باید بدانید که استفاده از دستگاه لوله باز کنی با فنر مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش‌ها دارد، جایگزین خوبی برای محلول‌های اسیدی محسوب می گردد و در عین حال آسیب کمتری نیز به لوله‌ها وارد می نماید. باز کردن لوله‌ها به وسیله مواد و مایع لوله بازکنی موجب می گردد تا درون لوله پوسیدگی ایجاد شود و لوله از داخل سوراخ بشود. این فنر که از جنس فولاد و دارای سری های مختلف با توجه به میزان گرفتگی و اندازه لوله است و با انعطاف پذیری داخل پیچ و خم لوله به راحتی می چرخد و با قلابی که در سر دارد اقدام به برطرف کردن گرفتگی می نماید.

سر فنر های لوله بازکنی به صورتی ساخته می شود تا هر گونه گرفتگی را تخریب نموده و حرکتی به سمت جلو داشته باشند و تمامی اشیا را از سر راه خود بردارند. از مزایای این روش می توان به سرعت عمل و قابل حمل بودن آن اشاره نمود و بسیاری از افراد متخصص و فنی از همین روش استفاده می نمایند.

مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از دستگاه لوله باز کنی با فنر عبارت‌اند از :

  • سایز و اندازه دستگاه کوچک است و به راحتی قابلیت حمل کردن دارد.
  • برای روشن کردن دستگاه تنها کافی است که آن را به برق شهری وصل کنید.
  • دستگاه لوله باز کنی با فنر یک محفظه برای جمع کردن فنر دارد.
  • باز کردن گرفتگی‌های شدید نیز با این دستگاه امکان‌پذیر است.
  • برای سهولت کار با دستگاه لوله باز کنی با فنر، سر فنرهای متعددی طراحی شده است.
  • امکان استفاده از این دستگاه برای باز کردن لوله‌های بلند و طولانی نیز وجود دارد.
  • سرعت استفاده از دستگاه لوله باز کنی با فنر بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.