خدمات فنی مهارت 09191913013 - 86083866

انجام کلیه کارهای تاسیساتی و کلیه خدمات لوله کشی اعم از نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تعمیر تاسیسات ساختمان

روش های باز کردن لوله

روش های باز کردن لوله

گرفتگی سینک ظرفشویی و چاهک حمام یک مشکل بزرگ و نگران کننده است. البته وقتی سرویس های بهداشتی به کل مسدود شوند، مشکلات بیشتری خواهیم داشت. بدون تردید یکی از بدترین اتفاقات پر شدن چاه فاضلاب و یا گرفتگی لوله فاضلاب در منزل است.

گاهی پیش می‌آید که انواع مختلفی از مواد نظیر مو، مواد پلاستیکی و ... در مسیر لوله‌ها گیر کرده و باعث ایجاد لایه‌ای مقاوم به آب می‌شود. این لایه ضد آب، سراسر پیکره کانال فاضلاب را پوشانده و نتیجه آن جلوگیری از نفوذ آب در چاه شده و باعث زود سر ریز شدن چاه می‌شود. این اتفاق چندش‌ آور و ناخوشایند گرفتگی چاه فاضلاب است که خواب و آرامش و آسایش را از ساکنان خانه‌ها می‌گیرد.

روش های خانگی برای بازکردن لوله فاضلاب و لوله آشپزخانه

  1. شوینده و آب گرم : مقداری پودر شوینده یا مایع را در آب گرم حل کنید تا آب کف آلود شود سپس آن را داخل لوله فاضلاب گرفته شده بریزید. این محلول مانند روان کننده عمل می کند و اگر گرفتگی بر اثر چربی و روغن باشد، با چند بار تلاش کردن مطمئنا مشکل برطرف خواهد شد. بهتر است در آخر یک کتری آب جوش هم داخل لوله بریزید.

    محلول لوله باز کنی
  2. سرکه و جوش شیرین : برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب مخلوط 1/3 فنجان جوش شیرین با 1/3 فنجان سرکه را در لوله گرفته شده بریزید و تا 30 دقیقه و یا بیشتر صبر نمایید. ترکیب این دو ماده سبب ایجاد واکنش شیمیایی می شود که حالت اسیدی دارد و می تواند گرفتگی را برطرف نماید. با توجه به میزان گرفتگی می توانید اندازه جوش شیرین و سرکه را بیشتر نمایید و الزامی در استفاده به همین میزان وجود ندارد. این روش کمک می کند که موی بلند، چربی و روغن که به لوله چسبیده شده را از بین ببرد. علاوه بر این، محلول فوق می تواند لوله را از هر گونه لجن و لعاب پاکسازی نماید.

    باز کردن لوله با اب جوش
  3. آب جوش : برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب یک کتری آب را بجوشانید و با فشار یا به آرامی داخل لوله خالی کنید. این کار باید در دو تا سه مرحله انجام شود تا نتیجه خوبی داشته باشد. این روش معمولا سریعترین راه لوله بازکنی و تخلیه چاه می باشد. در صورت لزوم می توانید این کار را تا چندین بار تکرار نمایید تا زمانی که مطمئن شوید با این روش نمی توان گرفتگی را رفع کرد. در کنار آب جوش می توانید مثل روش اول از مایع شوینده نیز استفاده کنید، به این صورت که ابتدا مقداری مایع داخل لوله بریزید و سپس کتری آب جوش را در لوله خالی کنید.
     
  4. جارو برقی خشک و تر راه حل باز کردن لوله فاضلاب : اگر جارو برقی خشک و تر دارید، بدانید که آن ابزاری فوق العاده برای باز کردن فاضلاب است، ابتدا آنرا روی مکش مایعات تنظیم کنید مخرج آنرا برای جلوگیری از کثیف کاری بپوشانید سپس دور تا دور لوله را خوب درز بندی کنید، شاید بخواهید از یک کیسه قدیمی و کهنه برای این منظور استفاده کنید با روشن کردن جارو با قدرت بالا، جارو تمام محتویات که مسبب گرفتگی بود را به داخل کیسه می کشد این کار همیشه جواب نمی دهد اما ارزش تست کردن را دارد. روشهای دیگری هم جهت تعمیرات لوله کشی و یا لوله بازکنی با دستگاه نیز وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

روش‌های باز کردن لوله های فاضلاب توسط متخصصان لوله‌بازکنی

  1. باز کردن لوله های فاضلاب با استفاده از پمپ : در این روش پمپ با فشار آب، مواد را به جلو حرکت داده و باعث باز شدن مسیر گرفتگی می‌شود. این شیوه بدون کنده کاری و تخریب است. البته استفاده از پمپ به تشخیص لوله بازکن ارتباط دارد.لوله بازکن حرفه ای با دیدن وضعیت و میزان گرفتگی لوله ها بهترین راهکار برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب را پیشنهاد می دهد. این شیوه برای گرفتگی های شدید اصلا کاربردی ندارد.
     
  2. رفع گرفتگی چاه و فاضلاب با تراکم هوا : گرفتگی های شدید با پمپ‌زنی باز نمی‌شوند. در این موارد از دستگاهی با عنوان دستگاه تراکم هوا استفاده می‌شود که با جمع کردن هوا در مخزن و فشار ناگهانی هوا به لوله فاضلاب، آن را باز می‌کند. دستگاه تراکم هوا و شیوه استفاده از آن طوری است که به لوله ها آسیبی وارد نمی شود. اگر لوله ها نشتی دارند یا دچار پوسیدگی شده اند نمی توانید از این شیوه نیز استفاده کنید. در این مورد نظر لوله بازکن همیشه بهترین پیشنهاد است.

    لوله بازکنی با فنر
  3. باز کردن لوله های فاضلاب با فنر : لوله بازکنی با فنر به عنوان رایج‌ترین روش به کار می‌رود. در مواردی که جسم بزرگ‌تری مسیر لوله‌های فاضلاب را مسدود کرده باشد، فنر لوله بازکنی موثرتر از موارد دیگر است.فنر مخصوص باز کردن لوله های فاضلاب یک وسیله ساده است که به تنهایی و یا به کمک یک موتور دیگر کار می کند. این فنر از جنس فولاد بوده و توان باز کردن لوله های فاضلاب را دارد. حتی در صورت گیر کردن جسم خارجی در لوله های فاضلاب نیز امکان استفاده از فنر لوله بازکنی برای بیرون آوردن جسم خارجی وجود دارد.
     
  4. باز کردن لوله های فاضلاب با تخلیه چاه : لوله بازکنی و تخلیه چاه هر دو  برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده می شود. در بسیاری از موارد مشکل از گرفتگی لوله ها نیست بلکه چاه به طور کامل پر شده است. اگر بوی ناخوشایند فاضلاب در خانه می پیچد این موضوع را جدی بگرید. این بو می تواند هشداری از پر شدن چاه فاضلاب باشد. لوله بازکن با باز کردن سر چاه اصلی ساختمان، اقدام به تخلیه چاه می کند. پر شدن چاه فاضلاب مشکل همه واحدهای آپارتمان است. بنابراین اگر تنها یک واحد مشکل داشته باشد به احتمال زیاد مربوط به گرفتگی لوله های فاضلاب همان واحد است. وقتی بوی بد در همه واحدها وجود داشته باشد به طور حتم چاه فاضلاب پر شده و به زودی مشکلات جدی تری هم به وجود می آید.