خدمات فنی مهارت 09191913013 - 86083866

انجام کلیه کارهای تاسیساتی و کلیه خدمات لوله کشی اعم از نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تعمیر تاسیسات ساختمان

انواع نم زدگی و دلایل ایجاد نم و رطوبت در ساختمان

انواع نم زدگی و دلایل ایجاد نم و رطوبت در ساختمان

یکی از مشکلات ساختمان ها نم و رطوبت است. نم و رطوبت ساختمان یکی از اصلی ترین مشکلات مالکین ساختمان است و همه به دنبال راهی جهت رفع نم و رطوبت ساختمان هستند. سوال اکثر مالکان ساختمان ها این است که چگونه نم و رطوبت ساختمان را از رفع کنیم؟ برای پی بردن به این موضوع ادامه مطلب را بخوانید.

انواع نم زدگی و دلایل ایجاد نم

معمولا سقف و دیوارهای ساختمان طوری ساخته می شود که از نفوذ آب و رطوبت و به داخل ساختمان جلوگیری شود و نیازی به رفع نم وجود نداشته باشد. زیرا رطوبت و نم خسارات جبران ناپذیری را بر ساختمان وارد می کند و مشکلات زیادی را برای مالک ساختمان به دنبال خواهد داشت. در ادامه می خواهیم انواع نم ها و روشهای پیشگیری از آنها (رفع نم) را توضیح دهیم.

لباسها را سریع خشک کنید

خشک کردن لباسها در ساختمان باعث افزایش رطوبت داخل ساختمان و در دراز مدت باعث ایجاد رطوبت در ساختمان می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث نم کشیدن دیوارها و لزوم رفع نم آنها می شود زیاد ماندن لباسهای خیس در فضای خانه است که معمولا زیاد هم اتفاق می افتد. بسیاری از خانه ها آپارتمانی اند و دیگر فضایی برای خشک کردن لباسها وجود ندارد و خانمهای خانه مجبور هستند لباسها را در خانه خشک کنند. اگر می خواهید این کار را بکنید سعی کنید به سرعت لباسها را خشک کنید. اگر نم اتاق زیاد شود به اجبار باید اتاق را رفع نم نمود. رفع نم و رطوبت ساختمان مشکلات فراوانی دارد.

هنگام شستن دیوارها مراقب باشید

اگر عادت دارید که دیوارهای خانه را بشویید هنگام شستن دیوارها مواظب باشید آب زیادی روی دیوارها نریزد تا از ایجاد رطوبت در دیوارها جلوگیری شود و نیازی به رفع نم و رطوبت دیوارها نباشد. برخی از خانواده ها برای اینکه دیوار تمیزتری داشته باشند در فواصل کوتاه دیوارهای خانه را می شویند که این کار درست نیست و باعث ایجاد رطوبت در دیوارها می شود. همچنین استفاده از مواد شوینده در دفعات زیاد می تواند باعث نم کشیدن دیوار و همچنین از بین رفتن رنگ دیوار شود که این کار درست نیست. در این صورت رفع نم دیوار الزامیست.

رطوبت اتاق را کاهش دهید

اگر رطوبت اتاق زیاد باشد، در مدت طولانی باعث ایجاد رطوبت در ساختمان می شود. یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند باعث بروز این مشکل شود رطوبت و نم خانه ها است. در برخی از خانه ها از وسیله های افزایش رطوبت استفاده می شود که بهتر است استفاده از آنها کاهش یابد تا از ایجاد رطوبت در دیوارها و سقف ساختمان جلوگیری شود. یکی دیگر از راه های کاهش رطوبت، بازکردن پنجره ها است که باعث خروج رطوبت خانه می شود. به هر حال رطوبت ساختمان باید کاهش یابد.

نم و رطوبت را شناسایی کنید

شناسایی رطوبت و نم ساختمان نکته اصلی از رفع نم و رطوبت است. یکی از نکاتی که باید به آن دقت کرد وجود لکه های آب است که بسیار مهم است. گاهی اوقات دیوارهای خانه حالت اولیه خودش را از دست می دهد و نم دار می شوند که این موضوع می تواند نشانه ای از وجود نشتی آب یا ترکیدگی لوله در پشت دیوارها باشد. به محض اینکه این لکه ها را دیدید سریعا برای حل مشکل و رفع نم اقدام کنید تا خسارت کمتری به ساختمان وارد شود. اگر کار از کار گذشت و رطوبت به داخل دیوار شما منتقل شد چاره ای نیست جز تعمیر دیوار و رفع نم دیوار. برای تعمیر و رفع نم دیوار، پیش از هر چیز باید منشاء این مشکل رطوبتی و نم را پیدا کنیم تا از خسارت بیشتر جلوگیری شود. با هم چند نمونه از این موارد را بررسی می کنیم.

عایق کاری دیوار

اگر مشکل رطوبت و نم عایق کاری باشد

ممکن است علت رطوبت و نم سقف از عایق کاری نا مناسب باشد. اولین حدس بسیاری از افراد این است که ایزوگام و عایق توالت، آشپزخانه، حمام یا سقف ساختمان سوراخ شده و باعث ایجاد رطوبت و نم می شود که این حدس در موارد زیادی باعث تخریب قسمتهایی از ساختمان می شود و خسارات زیادی را به ساختمان وارد می کند. ولی پس از پیدا کردن علت اصلی ایجاد رطوبت و نم از این کار پشیمان شوند. البته در بسیاری از موارد نقص در قیرگونی، ایزوگام و عایقهای رطوبتی ساختمان باعث رطوبت و نم می شود ولی بهتر است قبل از تخریب به دلیل پیدا شدن رطوبت و نم متمرکز شوید تا از بروز خسارات اضافی جلوگیری شود یا از متخصص این امر کمک بگیرید. آنها به خوبی در رفع نم ساختمان، شما را کمک می کنند.

اگر مشکل رطوبت و نم از ترکیدگی لوله و نشت آب باشد

در برخی از موارد علت ایجاد رطوبت و نم در ساختمان ترکیدگی لوله و نشت آب است. ممکن است در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان ترکیدگی لوله اتفاق افتاده باشد و آب نشتی باعث ایجاد نم و رطوبت در ساختمان شده باشد. در این صورت باید اقدام به رفع نم نمایید تا پس از آن مشکل را حل کنید. یکی از دلایل تخریب ساختمانها ترکیدگی لوله و نشت آب است که خسارات زیادی را به ساختمان وارد می کند. ممکن است نشت آب بسیار اندک و جزئی باشد ولی با گذشت زمان رطوبت و نم جذب دیوارهای ساختمان شده و به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه می زند و در مواردی باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در تمام ساختمان شده است و در این صورت خسارات زیادی به ساختمان وارد می شود.

متخصصین این حوزه برای تشخیص ترکیدگی لوله، از دستگاه مخصوص نشت یاب آب استفاده می کنند تا از وجود رطوبت و نم اطمینان حاصل کنند. به وسیله این دستگاه می توان تشخیص داد که آیا در ساختمان شما یا همسایگان شما، ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا خیر. بعد از پیدا کردن مشکل اقدام به رفع نم ساختمان می نمایند. با استفاده از دستگاه نشت یاب می توان به راحتی وجود ترکیدگی را پیدا کرد.

اگر مشکل رطوبت و نم ساختمان از آب باران باشد

بعضی مواقع به علت عایق کاری نامناسب و وجود سوراخ در سقف، پس از بارش باران، آب و نم به داخل ساختمان نفوذ می کند. در مواردی ممکن است هیچ نوع نشتی در ساختمان وجود نداشته باشد و علت نم و رطوبت از آب باران باشد. اگرچه پیدا کردن منشا ایجاد نم و رطوبت در ساختمان مشکل است اما یافتن محل رسوخ آب باران به منزل می توان مشکل را حل کرده و ساختمان را رفع نم نمود. اگر مشکل از باران است باید به سرعت آن را رفع نمود.

اگر مشکل رطوبت و نم ساختمان از تاسیسات لوله کشی ساختمان باشد

حتی در بعضی مواقع مشکل رطوبت و نم ساختمان از سیستم لوله کشی و تاسیسات ساختمان است . در موارد زیادی وجود نقص در تاسیسات لوله کشی ساختمان باعث به وجود آمدن رطوبت و نم بوده است . اگر مشکل این باشد باید آن را حل کرد. اشکال در سیستم لوله کشی فاضلاب منزل، اشکال در کارگذاشتن روشویی، نقص در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام، سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی،سینک ظرفشویی، سیستم تخلیه توالت و اشکال مختلف دیگر که ممکن است در هر جایی از تاسیسات ساختمان به وجود آمده باشد . با پیدا کردن مشکل می توان اقدام به رفع نم نمود. رفع نم و رطوبت ساختمان باید پس از رفع نشتی لوله باشد.

رفع نم

چگونگی تعمیر، لکه گیری و رفع نم نقاط نم دار ساختمان

برای این که نم و رطوبت ساختمان را رفع کنید باید روش آن را بدانید. ممکن است رطوبت دیوارها در اثر ایجاد میعان در فضای داخلی ساختمان و یا نفوذ آب از بیرون ساختمان به درون دیوارها بوجود آمده باشد که در این صورت باید عملیات مربوطه را انجام داد. بهترین راه این است که یک ورقه آلومینیومی مربع شکل طوری بر روی دیوار قرار داده شود که هوا از هیچ یک از اضلاع آن وارد نشود. بگذارید 2 روز به همین شکل باقی بماند و سپس آن را بردارید. اگر قسمت بیرونی نوار آلومینیومی نمناک است مشکل از میعان داخل ساختمان می باشد و باید اقدامات لازم را انجام داد. این مشکل را می توان با نصب یک دستگاه رطوبت زا و یا یک دستگاه تهویه در زیر زمین حل کرد و به راحتی به حل مشکل پرداخت. اگر بخشی از ورقه آلومینیومی که با دیوار در تماس بوده نمناک شد، مشکل از بیرون ساختمان است بنابراین برای تعمیر و از بین بردن این مشکل به ترتیب زیر عمل نمایید.

دیوارهای ساختمان را به درستی بررسی کنید و محل نشتی آب و نقاطی که دارای درز و شکاف هستند را شناسایی کنید تا مشکل حل شود. این نقاط می توانند طرفین بالایی سقف که به ناودانی منتهی می شوند و یا زیر طاق بالکن باشد. در صورت امکان نگذارید مسیر آب به سمت دیوارها باشد. سوراخها و شکافهای بزرگ در دیوار و سقف باید قبل از جداربندی و رنگ کردن تعمیر شوند. برای این منظور می توانید از سیمان آبی استفاده کنید تا مشکلتان حل شود و دیگر آثاری از نم و رطوبت بر در و دیوار نماند.